Kaip ir kiti festivalio „Muzika erdvėje“ pristatomame renginių cikle „Muzika Vilniui“ pakviesti kompozitoriai, Heineris Goebbelsas buvo atvykęs į sostinę ir savo kūriniui, skirtam Vilniaus 700 metų jubiliejui, išsirinko Švč. Mergelės Marijos Ramintojos bažnyčią. Šioje erdvėje, bendradarbiaudamas su ilgamečiu kūrybiniu partneriu vaizdo ir šviesų menininku René Liebertu, sukūrė įvietintą instaliaciją „The Comforter“. Ji sujungia garsą, vaizdo projekcijas, šviesų dizainą ir objektus.
Pasaulinio garso menininkas savo kūrinyje panaudojo ir lietuvių folkloro garso įrašus, darytus dar XX a. pradžioje vaškiniu voleliu. Instaliacijoje, kaip teigia pats autorius, susiduria skirtingi laikinumai, kalbėdamiesi amžių laiko tėkmėje.
„Čia sutelpa viskas: bažnyčios architektūros estetika ir jos religinė paskirtis, per amžius vykusių karų ar ugnies įvairūs destrukcijos ženklai, laikini atstatymai ir perstatymai bei erdvės išniekinimas, ją pavertus sandėliu. Tai iš tiesų anachroniška vieta“, – apie pasirinktą erdvę ir instaliaciją prasitaria Heineris Goebbelsas.
Festivalio „Muzika erdvėje“ vadovas, kompozitorius Matas Drukteinis atskleidžia, kad Heinerio Goebbelso sukurta instaliacija – vienas brangiausių ir sudėtingiausių ciklo „Muzika Vilniui“ kūrinių.
„Neapsakomai įdomu dirbti su tokio ryškumo menininku. Mūsų komanda stengėsi įgyvendinti kiekvieną sumanymą, kiekvieną detalę, kurių visuma ir sukuria išskirtinį Heinerio Goebbelso kūrinių paveikumą bei išskirtinumą. Įdomu ir tai, kad būdamas erdvėje prarandi nuovoką – nebežinai, ar klausaisi muzikos, ar stebi šviesų ir objektų spektaklį. Esi bažnyčioje, tačiau kartu – keliauji per potyrius, kontekstus, laiką, atsidurdamas giliai savyje“, – ko tikėtis lankytojams prasitaria M. Drukteinis.
Instaliacijos atidarymo dieną, gegužės 10-ąją, 19:30 val. organizatoriai kviečia į visiems atvirą ir nemokamą susitikimą su Heineriu Goebbelsu. Susitikimas vyks Ramintojos bažnyčioje, jo metu kompozitorius ne tik plačiau papasakos apie sukurtą instaliaciją, bet ir pasidalins savo požiūriu į muzikos ir teatro kūrybą.
Įkvėpimo šaltiniu kūriniui „The Comforter“, žinoma, tapo nepaprastą istoriją menanti Ramintojos bažnyčia.
Mūrinė bažnyčia, kurią matome šiandien Savičiaus gatvėje, buvo pastatyta 1768 metais. Ji pakrikštyta Augustinų Švč. Mergelės Marijos Ramintojos vardu. Aplink išsidėstę iki 1831 m. veikusio vienuolyno pastatai, kuriuose buvo ir seminarija, mokykla bei gana didelė biblioteka.
Ši bažnyčia – paskutinysis vėlyvojo Baroko statinys Vilniuje su aukščiausiu mieste iškilusiu ir stiliui netipiniu – tik vienu – bažnyčios bokštu. Joje buvo net 12 altorių, iš kurių šiandien nebelikę nė vieno.
Bažnyčia per gyvavimo laikotarpį išgyveno nemažai perturbacijų. O XX-asis amžius bažnyčiai buvo ypač negailestingas: ją nuniokoja gaisras, o 1962 m. pastatas paverčiamas sandėliu ir netrukus erdvė brutaliai performuojama – įrengiamos perdangos, padalijančios bažnyčią į tris aukštus, pastatomos laiptinės ir liftas.
Tikintiesiems bažnyčia gražinta po Lietuvos nepriklausomybės atgavimo. 2017 metais ji perduota Vidaus reikalų ministerijai. 2018 m. birželio 8 d. Vilniaus arkivyskupas metropolitas Gintaras Grušas atšventino Švč. Mergelės Marijos Ramintojos koplyčią ir Ramintoja vėl atvėrė duris tikintiesiems.
Šiandien čia aktyviai veikia Lietuvos policijos kapeliono kun. Algirdo Toliato suburta bendruomenė, besirūpinanti bažnyčios sutvarkymu, taip pat įsikūręs vienas sėkmingiausių šalyje socialinio verslo pavyzdžių – kavinė „Pirmas blynas“
Heineris Goebbelsas yra vienas ryškiausių dabarties šiuolaikinės muzikos ir teatro kūrėjų, ypač vertinamas už novatoriškumą. Jis yra sukūręs tarptautiniu mastu pripažintų ir atliekamų kūrinių ansambliams ar orkestrams, muzikos teatro pastatymų, teatralizuotų koncertų, radijo pjesių. Heinerio Goebbleso garso ir vaizdo instaliacijos eksponuojamos tokiose prestižinėse meno institucijose, kaip „Documenta“, Pompidou centras ar Bogotos meno muziejus. Kompozitoriaus kūrinius leidžia viena didžiausių muzikos įrašų leidyklų „ECM Records“.
Heineris Goebbelsas yra pelnęs prestižinių tarptautinių apdovanojimų, tarp kurių – Prix Italia, Europos teatro prizas, Tarptautinis Ibseno apdovanojimas, taip pat kompozitorius buvo nuominuotas „Grammy“.
Dažniausiai jo kūryba apibūdinama kaip „nestandartinė, neįprasta“, jo spektakliuose ypatingas vaidmuo tenka šviesų dizainui, jungiamas garsas ir vaizdas, o muzika kartais gimsta iš garsų ar šnaresių, aktorių kalbos scenoje. Heinerio Goebbelso tiek muzikos, tiek sceniniai kūriniai ne kartą buvo atlikti Lietuvoje, todėl menininkas sako esąs dėkingas Vilniui.
„<…> pajutau, kad galiu kažką grąžinti šiam miestui, kuris jau 20 metų dovanojo savo dėmesį ir publikos meilę mums, kūrėjams ir atlikėjams. Džiaugiuosi galėdamas sugalvoti ir sukurti kažką įdomaus konkrečiai vietai. Esu gavęs keletą panašių kvietimų kurti muziką Frankfurto miesto jubiliejui, įvairioms Europos kultūros sostinėms – jais labai džiaugdavausi, nes esu iš tų žmonių, kuriems patinka konkretūs užsakymai ir užduotys. Todėl nesu sukūręs nieko, kas nebūtų atlikta. Pasaulyje jau yra pakankamai muzikos, blogos – taip pat, todėl noriu ieškoti to, kas dar nebūtų pasakyta, arba į ką nebuvo atsakyta, noriu žiūrovams atverti kitokį muzikos suvokimą. Ir aš ilgai svarstau, nes nepasitikiu savo idėjomis tol, kol atrandu tą „kažką“, dėl ko verta kurti ir nustebinti pirmiausiai save“, – sako Heineris Goebbelsas.
Pasaulinę premjerą Švč. Mergelės Marijos Ramintojos bažnyčiai lydės ir kiti renginiai, leisiantys artimiau susipažinti su pasaulinį pripažinimą pelniusiu menininku ir jo kūryba. Gegužės 12-ąją, 18:00 val., Vilniaus rotušėje įvyks platesnę Heinerio Goebbelso muziką pristatantis portretinis koncertas. Kūrinius atliks „LENsemble Vilnius“, taip pat dalyvaus perspektyviausi Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentai.
Po koncerto Vilniaus rotušėje, gegužės 12 d. 19:30 val., Goethe‘ės institutas kviečia į lietuvių kalbą išverstos Heinerio Goebbelso knygos „Nebuvimo estetika“ pristatymo vakarą.