Toshio Hosokawa, vienas iš pasaulyje pastaruoju metu dažniausiai atliekamų šių dienų Japonijos kompozitorių, studijavo fortepijoną ir kompoziciją Tokijuje, vėliau išvyko muzikos studijuoti į Berlyno menų universitetą. Savitą muzikinę kalbą jis kuria stebinančia jungtimi tarp Vakarų avangardinio meno ir tradicinės japonų kultūros. Jo kūrybos inspiracijos šaltiniu dažnai tampa japonų menas, pavyzdžiui, kaligrafija, ar tradicinė japonų muzika, kaip Gagaku.
Tarptautinio pripažinimo kompozitorius sulaukė, kai 2001 m. pasirodė jo oratorijos „Bebalsiai balsai Hirosimoje“ premjera. Toshio Hosokawa yra pelnęs ne vieną įvertinimą: 2018-aisiais jam įteiktas Japonijos fondo apdovanojimas, taip pat neseniai jam buvo paskirtas Gėtės medalis už indėlį į Japonijos ir Vokietijos kultūrinius mainus.
Praeitais metais pirmą kartą viešėdamas Vilniuje ir ieškodamas erdvės naujo kūrinio sukūrimui, Toshio Hosokawa liko sužavėtas Lietuvos sostine. „Gražus, saugus, ramus miestas, malonūs jo žmonės, geras maistas, daug puikių restoranų ir kavinių. <…> Jau žinojau, kad jūsų šalis yra labai muzikali ir turi gilias tradicijas, todėl su malonumu priėmiau šį kvietimą kurti muziką tam tikrai miesto erdvei“, – tada sakė kompozitorius.
Aplankęs įvairias sostines vietas, jis labiausiai susidomėjo Vilniaus universitetu, jo istorija ir reikšme tiek miesto, tiek visos šalies vystymuisi. Apžiūrėjęs universiteto rūmų ansamblį, Toshio Hosokawa apsisprendė savo naują kūrinį sostinės jubiliejaus proga kurti ir skirti būtent šiai vietai.
„Kalbėdamas apie savo pasirinkimą skirti kūrinį Universitetui kompozitorius Toshio Hosokawa teigė pajutęs nematomą tyros sielos jėgą. Galime tik didžiuotis, kad Universitetas, jo istorija, architektūra ir erdvės tampa tokiu įkvėpimu pasaulinio garso menininkams. Taip pat svarbu tai, kad šios mokslo ir meno jungties dėka pasaulyje skambės ne tik naujas muzikos kūrinys, bet ir gimtadienį švenčiančio Vilniaus vardas“, – džiaugiasi Vilniaus universiteto rektorius prof. Rimvydas Petrauskas.
Vilniaus universitetui Toshio Hosokawa sukurė kompoziciją smuikui ir akordeonui „Invisible Angels“ (liet. „Nematomi angelai“). Kompozitorius sako, kad lankydamasis Vilniaus universiteto rūmų ansamblyje pajuto vietą saugančią galingą energiją.
„Čia pajutau tylą ir nematomą tyros sielos jėgą. Pagalvojau: matyt, ta galinga sergėtoja ir yra šio nuostabaus istorinio miesto žmonių dvasinės stiprybės šaltinis, per šimtmečius padėdavęs ir visai Lietuvai, kovodavusiai už savo nepriklausomybę. Universiteto erdvėse pamačiau angelus – jie dainavo ir šalia vargonų Šv. Jonų bažnyčioje“, – atskleidžia kompozitorius.
Anot jo, smuiko garsai įkūnys šių angelų balsus, akordeonas – juos supančius dangiškus debesis: „Klausiausi dainuojančių angelų negirdimų balsų ir pabandžiau užrašyti jiems natas savo muzikos stiliumi. Pabandžiau jiems sukurti tokią muziką, kurioje girdėtumėte šnabždesius, tylas ir nebylias Vilniaus angelų dainas.“
Gegužės 6 d. pasaulinė šio kūrinio premjera bei kiti Toshio Hosokawa kūriniai suskambės Vilniaus universiteto Šv. Jonų bažnyčioje. Bus surengti du koncertai – 18 val. ir 20 val. Kūrinius atliks „LENsemble“ (Lietuvos ansamblių tinklas), vadovaujamas kompozitoriaus ir dirigento Vykinto Baltako: styginių kvartetas „Chordos“ bei akordeonistas Raimondas Sviackevičius. Į koncertus atvyksta ir pats autorius.
Vilniaus universiteto muziejus šiai progai paruošė dovaną: pirmieji 70 klausytojų, įsigiję bilietus į kiekvieną iš koncertų, turės galimybę dalyvauti specialioje ekskursijoje po Vilniaus universiteto rūmų ansamblį ir susipažinti vieta, kuriai skirtas kūrinys.
Kitą dieną, gegužės 7-ąją, 15 val., klausytojai kviečiami į susitikimą ir pokalbį su Toshio Hosokawa, rengiamą kartu su Tarptautiniu šiuolaikinės muzikos festivaliu „Gaida“. Vilniaus universiteto Centriniuose rūmuose vyksiančio susitikimo metu kompozitorius plačiau papasakos apie naująjį kūrinį, savo kūrybą bei jungtis tarp Rytų ir Vakarų kultūrų.
Renginiai įgyvendinami glaudžiai bendradarbiaujant su VU Kultūros centru ir VU muziejumi. Toshio Hosokawa muzika ir toliau gyvuos Vilniaus universiteto erdvėse: netrukus po pasaulinės premjeros čia bus įrengta kūrinio nuolatinė garsinė instaliacija. Todėl ateityje progą susipažinti su kompozitoriaus kūriniu turės ir Universiteto bendruomenė, ir miesto gyventojai bei svečiai – tai bus Toshio Hosokawa istorinė žymė Vilniaus mieste.
Vilniaus 700 metų jubiliejui skirtas įvietintos muzikos festivalio „Muzika erdvėje“ renginių ciklas „Muzika Vilniui“ subūrė 7 kompozitorius iš skirtingų šalių, kurių muzika skamba prestižinėse koncertų salėse ar festivaliuose visame pasaulyje. Renginiai prasideda jau gegužės 6 dieną ir truks beveik iki vasaros vidurio – liepos 6-osios.
Kūrėjai, apsilankę Vilniuje, išsirinko miesto erdves, kurioms rašo ir dedikuoja naujas kompozicijas. Šiose vietose jos ir bus pristatytos pasaulinių premjerų metu. Kartu šiuolaikinės muzikos gerbėjai galės plačiau susipažinti su kompozitorių kūryba portretiniuose koncertuose bei susitikimuose su autoriais. Kūrinius atliks Lietuvos ansamblių tinklo, vadovaujamo kompozitoriaus ir dirigento Vykinto Baltako, muzikantai.
Vilniui naujus kūrinius be Toshio Hosokawa taip pat kuria vokiečių kompozitorius ir teatro inovatorius Heiner Goebbels, italas Ivan Fedele, ukrainiečių kompozitorė Anna Korsun, lenkų kompozitorė ir vokalistė Agata Zubel, vienas įtakingiausių Europoje austrų kompozitorius Beat Furrer bei amerikiečių minimalistas Michael Gordon.
Bene vienas ypatingiausių „Muzika Vilniui“ akcentų – siekis, kad dalyvaujantys kompozitoriai paliktų gilų kultūrinį įspaudą miesto istorijoje. Pristačius jų pasaulines premjeras, šiose erdvėse bus įrengtos nuolatinės instaliacijos, leisiančios susipažinti su kūriniais.