Šv. Jonų bažnyčioje susirinkusi publika išgirdo Toshio Hosokawos Vilniaus universitetui skirto kūrinio „Invisible Angels“ smuikui ir akordeonui pasaulinę premjerą. Kompozitorius šią kompoziciją sukūrė būtent Vilniaus universitetui – jo istorijai, architektūrai ir reikšmei ne tik Vilniaus, bet ir visos valstybės formavimuisi.
Kalbėdamas apie savo muziką ir sveikindamas Vilnių, Toshio Hosokawa kvietė ne tik klausytis garso, bet ir jį supančios tylos.
„Didelė garbė būti tarp kompozitorių, kurie buvo pakviesti kurti šiam nuostabiam miestui. Mano muzika stipriai inspiruota japonų kultūros, ypač – kaligrafijos. Kai dar buvau studentu, vienas kaligrafijos meistras man paaiškino, kad linijos, kurias matome popieriuje, prasideda nuo judesio ore ir tokiu baigiasi. Taigi, tai, ką matome yra tik dalis viso kaligrafijos meno. Ši idėja man yra labai svarbi: prieš garsą ir po jo yra tyla ir ši tyla man taip pat svarbi, kaip ir pats garsas“, – kalbėjo kompozitorius.
Toshio Hosokawa taip pat papasakojo, kad jį Vilniaus universitete įkvėpė ne tik jo istorija bei architektūra, bet ir angelų įvaizdžiai: „Matote, aplink galime matyti angelų. Žiūrėdamas į juos aš tarytum girdėjau juos giedančius, klausiausi jų negirdimų balsų. Žinoma, tai mano interpretacija – jūs galbūt visai kitaip girdėsite, kaip jie dainuoja. Tačiau kviečiu pasiklausyti, ką aš išgirdau besiklausydamas jų.“
Koncerte susirinkusius sveikino ir Vilniaus universiteto rektorius prof. Rimvydas Petrauskas. Kalbėdamas jis sakė, kad, diskutuodami apie Lietuvos įvaizdį, tarptautinį įvertinimą, dažnai keliame klausimus, ar esame pakankamai žinomi, ar mokame papasakoti apie save? Anot jo, tam, kad būtume išgirsti ir sukurtume savo pasakojimą, turime patys atsiverti ir parodyti tai, ką turime geriausia.
„Vilniaus 700-metis yra iš tiesų gera, net, sakyčiau, unikali proga apmąstyti Vilniaus miesto padėtį Vakarų ir Rytų susikirtimo projekcijoje, kuomet iš tokios tarsi geografinės periferijos jis iš tiesų gali ir turi tapti centru – žinių, kompetencijų, susitikimų. Tokiu būdu Europos Unijos pakraštys tampa kūrybingos ir produktyvios intelektualinės įtampos vieta“, – kalbėjo prof. R. Petrauskas.
Rektorius džiaugėsi, kad Toshio Hosokawa kūrinį skyrė būtent Vilniaus universitetui, ir visos bendruomenės vardu dėkojo, kad kompozitorius kartu švenčia 700-uosius sostinės metus: „Kasdien eidami į Universitetą, kaip į mokslinio darbo ir studijų vietą, priprantame prie jo erdvių, architektūros ir paprastai neturime laiko sustoti ir pajausti tvyrančią istorinę dvasią. Kartais tam, kad išgyventume grožį, reikia naujo žvilgsnio, kiek kitos perspektyvos, kiek atsitraukti, naujos interpretacijos. <…> Galime tik džiaugtis, kad Universitetas, jo istorija, jo architektūra, jo erdvės tampa tokiu įkvėpimu pasaulinio garso menininkams. Taip pat labai svarbu, kad mokslo ir meno jungties dėka skambės ne tik naujas muzikinis kūrinys, bet ir gimtadienį švenčiančio Vilniaus vardas.“
Sostinės 700 metų jubiliejinę programą koordinuojančios Vilniaus turizmo ir verslo plėtros agentūros „Go Vilnius“ vadovė Inga Romanovskienė sveikindama pasakojo, kad kuriant jubiliejinę programą, norėjosi įvairiapusiškumo, kad Vilnių būtų galima ir patirti, ir pamatyti, užuosti, ir net paragauti.
„Nuo šios dienos mes galėsime ir išgirsti Vilnių – tai tikrai labai įdomi patirtis. Net jaudina, kad dalyvauja tokio pasaulinio lygio kompozitoriai – jų dėka išgirsime ir pajusime Vilnių. Ne tik koncertuose, kurie prasideda šiandien, bet ir paskui vaikščiodami skirtingose Vilniaus erdvėse galėsime ne kartą girdėti muziką tų žmonių, kurie atvyko į Vilnių, jį pajuto ir įsimylėjo. Ačiū labai, Toshio Hosokawa, kad pasirinkote kurti Vilniui. Tikiuosi, kad pamilote mūsų miestą, o mes jį galėsime iš naujo pamilti su jūsų muzika“, – kalbėjo „Go Vilnius“ vadovė.
Vienas iš idėjos iniciatorių kultūros inovacijų agentūros „Meno genas“ ir renginių ciklą pristatančio įvietintos muzikos festivalio „Muzika erdvėje“ vadovas, kompozitorius Matas Drukteinis teigė, kad „Muzika Vilniui“ – ne vienų metų darbo rezultatas.
„Šiandien, gegužės 6-ąją, vienas iš septynių kompozitorių – Toshio Hosokawa – tik pradeda Vilniaus jubiliejui skirtą renginių ciklą, kuris truks iki pat liepos 6-osios. Tad visas įspūdingų muzikinių renginių maratonas dar laukia. Esame be galo dėkingi mūsų visiems partneriams, visiems žmonėms, kurie vienaip ar kitaip prisidėjo, kad galėtume jums ir Vilniui kartu su pasaulinio garso kompozitoriais padovanoti šias muzikines dovanas. Vilniau – tu esi tikrai to vertas!“ – dėkojo M. Drukteinis.
Kartu renginių ciklą organizuojančio „LENsemble Vilnius“ meno vadovas, kompozitorius ir dirigentas Vykintas Baltakas džiaugėsi galimybe dirbti su tokio lygio kompozitoriais bei linkėjo publikai ne tik šį vakarą, bet ir visą renginių ciklą išlikti atviriems šiuolaikinei muzikai: „Iš Vilniaus miesto taško žiūrint, iš tiesų mes save šiek tiek pažymime pasaulio žemėlapyje, kaip ne tik muziką reprodukuojantis, atliekantis, bet ir kuriantis miestas. Visame renginių cikle išgirsite labai skirtingą muziką. Pasinerkite į šį nuotykį – neieškokite to, ką jau žinote, ar ko tikitės, bet pabandykite atverti savo ausis.“
Susirinkusi publika galėjo ne tik išgirsti Vilniaus universitetui skirtą kūrinį, bet ir plačiau susipažinti su Toshio Hosokawos kamerine kūryba. Koncerte skambėjo kūrinys akordeonui „Melodia“, taip pat styginių kvartetai „Silent Flower“ ir „Blossoming“ bei kompozicija violončelei „Small Chant“. Kūrinius atliko „LENsemble Vilnius“ – Lietuvos ansamblių tinklo muzikantai: styginių kvartetas „Chordos“, akordeonistas Raimondas Sviackevičius.
Prieš koncertus pirmiesiems bilietus į renginius įsigijusiems klausytojams Vilniaus universiteto muziejus dovanojo ekskursiją po Universiteto rūmų ansamblį. Dalyviai turėjo galimybę susipažinti su erdvėmis, kurioms dedikuojama Toshio Hosokawa muzika.
Kitą dieną Toshio Hosokawa susitiko su klausytojais kartu su tarptautiniu aktualios muzikos festivaliu „Gaida“ rengtame pokalbyje. Jis šiame rudenį vyksiančiame festivalyje yra vienas iš pristatomų kompozitorių, skambės jo orkestriniai kūriniai. Susitikimo metu Toshio Hosokawa plačiau pasidalijo mintimis, kaip jį įkvepia Japonijos tradicinė kultūra, kalbėjo apie sąsajas bei kūrybinius tiltus tarp Rytų ir Vakarų civilizacijų.
Koncertą ir pokalbį moderavusios muzikologės Rasos Murauskaitės-Juškienės paklaustas, ar stengiasi kurti tik „šviesią“ muziką ir kaip vertina savo kūrinius, skirtus tragiškoms temoms, pavyzdžiui, kompoziciją „Bebalsiai balsai Hirosimoje“, kompozitorius atsakė: „Įsivaizduokite Lotoso žiedą. Jis yra be galo gražus ir auga tik ant vandens. Tačiau po juo glūdi visa ta tamsi vandens gelmė. Be šios nebūtų ir Lotoso žiedo.“
„Muzika Vilniui“ tęsiasi toliau. Jau šį trečiadienį, gegužės 10 d., pristatoma vokiečių kompozitoriaus ir teatro inovatoriumi vadinamo Heinerio Goebbelso audiovizualinės instaliacijos Švč. Mergelės Marijos Ramintojos bažnyčiai pasaulinė premjera. Kartu su vaizdo menininku René Liebertu sukurtas kūrinys sujungia muziką, vaizdo projekcijas, šviesas ir objektus bei tyrinėja laiko perspektyvas erdvėje. Instaliacijos atidarymo dieną, 19:30 val., organizatoriai kviečia ir į susitikimą su kompozitoriumi.
Gegužės 12-ąją Vilniaus rotušėje įvyks platesnę Heinerio Goebbelso kūrybą pristatantis portretinis koncertas. Kūrinius atliks „LENsemble Vilnius“, taip pat dalyvaus perspektyviausi Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentai. Po koncerto Vilniaus rotušėje Goethe‘ės institutas rengia į lietuvių kalbą išverstos Heinerio Goebbelso knygos „Nebuvimo estetika“ pristatymo vakarą.