Automobilių amžius matuojamas ne tik metais, bet ir rūdžių kiekiu. Tačiau ar elektrifikuoti automobiliai geriau apsaugoti nuo korozijos? Išsiaiškinkime.
Skirtinga konstrukcija – mažiau korozijos židinių
Elektromobilių konstrukcija iš esmės skiriasi nuo tradicinių automobilių. Vietoj sudėtingos išmetamųjų dujų sistemos, elektromobiliai turi baterijų paketus, kurie dažniausiai montuojami automobilio apačioje. Šie komponentai paprastai gaminami iš aliuminio ir kitų lengvų medžiagų, kurios natūraliai atsparesnės korozijai.
Elektromobiliuose nėra išmetamųjų vamzdžių, kurie dažnai tampa pirmosiomis rūdijimo aukomis tradiciniuose automobiliuose. Be to, išmetamųjų dujų sistemose susidaro kondensatas, kuris ilgainiui kaupiasi ir skatina metalo ėsdinimą. Taip variklio skyriuje susidaro drėgna, agresyvi aplinka, kurioje rūdys formuojasi daug greičiau.
Mažesnės problemos su skysčiais ir karščiu
Vidaus degimo varikliuose cirkuliuoja aušinimo skystis, kuris laikui bėgant gali pratekėti ir sukelti koroziją. Elektromobilių aušinimo sistemos paprastai mažesnės ir paprastesnės, centruotos ties baterijų temperatūros valdymu. Tradiciniuose automobiliuose nuolat kintanti temperatūra sukelia medžiagų plėtimąsi ir traukimąsi, o tai prisideda prie dangų skilimo ir korozijos progreso.
Taip pat elektromobiliuose nėra alyvos, kuro filtrų ir kitų komponentų, kurie tradiciniuose automobiliuose dažnai tampa korozijos židiniais. Nėra kuro bakų, kurie sendami gali pažeisti apsauginę dangą ir pradėti rūdyti iš vidaus, kaip tai dažnai nutinka senesnėms transporto priemonėms.
Ne visiškas atsparumas
Būtų klaidinga manyti, kad elektromobiliai visiškai apsaugoti nuo rūdijimo. Kėbulo plieninės dalys vis tiek gali koroduoti, ypač druskingose žiemos keliuose. Šiuolaikiniai gamintojai naudoja pažangias apsaugos priemones, kuriose jau būna antikorozinė danga nuo rūdžių, tačiau jokie automobiliai nėra visiškai atsparūs aplinkos poveikiui.
Elektromobilių gamyboje naudojami įvairūs metalai. Kai kurie, kaip aliuminis ar nerūdijantis plienas, yra natūraliai atsparesni korozijai. Tačiau daugelyje modelių vis dar naudojami įprasti plieno lakštai, kurie be tinkamos apsaugos gali rūdyti taip pat kaip ir tradiciniuose automobiliuose.
Baterijų apsauga ir jos poveikis
Elektromobilių baterijų paketai yra ypatingai saugomi nuo aplinkos veiksnių, nes drėgmė gali sukelti rimtų problemų elektros sistemoms. Dėl to daugelis gamintojų baterijas izoliuoja hermetiškais korpusais, kas netiesiogiai prisideda prie geresnės apsaugos nuo korozijos.
Baterijų apsaugos sistemos dažnai integruojamos į automobilio apačią, sukuriant papildomą barjerą, saugantį nuo purvo, druskų ir vandens poveikio. Tai suteikia elektromobiliams tam tikrą pranašumą korozijos atžvilgiu, ypač automobilio dugne, kur tradiciniai automobiliai dažniausiai pradeda rūdyti pirmiausiai.
Galvanizacijos ir naujų dangų svarba
Daugelis elektromobilių gamintojų ypatingą dėmesį skiria korozijos prevencijai, naudodami galvanizuotą plieną ir kelių sluoksnių apsaugines dangas. Elektromobilių gamyboje vis dažniau naudojamos pažangios kompozitinės medžiagos, kurios visai nerūdija.
Dažai ir lakai taip pat vaidina svarbų vaidmenį apsaugant nuo korozijos. Čia elektromobilių ir tradicinių automobilių gamybos procesai labai panašūs – abi transporto priemonių klasės gali būti vienodai gerai (arba blogai) apsaugotos, priklausomai nuo gamintojo standartų.
Praktinė patirtis
Rinkoje esantys elektromobiliai dar pakankamai nauji, todėl ilgalaikės korozijos poveikio studijos dar neišsamios. Tačiau ankstyvieji duomenys rodo, kad dėl paprastesnės mechaninės konstrukcijos, elektrinės transporto priemonės išties gali būti atsparesnės rūdijimui.
Šaltesnio klimato šalyse, kur druskos naudojimas keliuose itin intensyvus, pastebėta, kad elektromobilių rūdijimo procesai panašūs į tradicinius, tačiau apima mažiau komponentų.
Išvada
Nors elektromobiliai turi mažiau korozijai jautrių mechaninių komponentų, jie nėra visiškai atsparūs rūdijimui. Tačiau dėl paprastesnės konstrukcijos, mažesnio kintančios temperatūros poveikio ir geresnės dugninės apsaugos, tikėtina, kad ilgalaikėje perspektyvoje jie išlaikys geresnę būklę nei tradiciniai automobiliai. Gamintojams toliau tobulinant medžiagas ir apsaugos technologijas, ateities elektromobiliai turėtų būti dar atsparesni korozijai.