Žaidimas su skaičiais: kaip valstybiniai numeriai tapo prestižo simboliu Lietuvos keliuose
„Kai kurie numeriai yra ne tik transporto priemonės identifikatorius, bet ir statuso ženklas,” – sako 34 metų vilnietis Tomas, pravažiuojančiam BMW su numeriu AAA001 mojuodamas Gedimino prospekte.
Lietuvoje, kaip ir daugelyje pasaulio šalių, specifinių valstybinių numerių rinka klesti. Už kombinacijas kaip SSS555, BBB777 ar LTU100 kolekcionieriai ir statuso simbolių ieškotojai pasiruošę mokėti nuo kelių šimtų iki dešimties tūkstančių eurų.
Rinkos realijos: nuo šimtų iki tūkstančių
„Praėjusį mėnesį man siūlė 6500 eurų už mano BMW numerį su trimis vienodomis raidėmis ir trimis vienodais skaičiais,” – pasakoja vienas verslininkas iš Vilniaus. „Atsisakiau, nes numeris man turi sentimentalią vertę – tai mano inicialai ir gimimo diena.”
Tuo tarpu VĮ „Regitra” informuoja, kad oficialus mokestis už vardinius numerius (asmens pageidaujamu bet kokiu skaičių arba skaičių ir raidžių deriniu) šiuo metu siekia 2500 eurų už rinkinį, tačiau antrinėje rinkoje kainos gali būti gerokai didesnės.
„Populiariausi yra vieno skaičiaus kartotiniai, kaip 111, 222, 333, ypač derinyje su trimis vienodomis raidėmis,” – aiškina vienas automobilių numerių kolekcionierių klubo vadovas. „Taip pat vertinami numeriai su aiškia reikšme ar akronimu.”
Psichologija už skaičių
Vienas Vilniaus universiteto sociologas teigia, kad tokių numerių paklausa atspindi žmonių norą išsiskirti: „Tai statuso demonstravimo forma. Automobilių numerių rinka yra vienas iš būdų, kaip žmonės siekia socialinio išskirtinumo, ypač vyresnės kartos vairuotojai.”
Psichologė papildo: „Numeris – tai lengvai atpažįstamas ženklas, kuriantis tam tikrą tapatybę. Lygiai taip pat, kaip žmonės investuoja į prabangius laikrodžius ar kitus aksesuarus, taip jie investuoja ir į išskirtinius automobilių numerius.”
Skaitmeninis kapitalas
Įdomu tai, kad kuo skaitmenys paprastesni ir lengviau įsimenami, tuo jie vertingesni.
„Kombinacija AAA111 gali kainuoti iki 10 000 eurų, nes ji lengvai įsimenama ir atpažįstama,” – aiškina Vilniaus nekilnojamojo turto agentas Paulius, kuris užsiima ir numerių prekyba.
Savo ruožtu, Lietuvos kelių policijos atstovas Vytautas Grašys pastebi: „Pastebime, kad vairuotojai su išskirtiniais numeriais dažnai jaučiasi privilegijuoti kelyje, tačiau norėčiau priminti, kad Kelių eismo taisyklės galioja visiems vienodai, nepriklausomai nuo to, ar tavo numeris kainuoja 10 000 eurų, ar standartinį mokestį.”
Numerių medžioklė
Vienas Vilniaus gyventojas, IT specialistas, pasakoja kasdien tikrinantis „Regitros” puslapį ir skelbimų portalus ieškodamas specialaus numerio: „Tai laboratorijos, kurioje dirbu, pavadinimo akronimas ir darbo valandos. Siūliau jau 2000 eurų, bet savininkas kol kas neparduoda.”
Tuo tarpu Vilniaus centre sutikta moteris juokiasi: „Mano sutuoktinis savo gimtadienio proga užsigeidė numerio su savo vardo pirmosiomis raidėmis ir gimimo data, bet kai sužinojo, kad dabartinis savininkas nori 3500 eurų, nusprendė, kad gal užteks ir torto.”
Ateities perspektyvos
Nepaisant to, kad skaitmeninė revoliucija keičia transporto sektorių, ekspertai prognozuoja, kad išskirtinių numerių rinka ir toliau klestės.
„Net jei ateityje automobiliai taps autonominiais ar visiškai elektrifikuotais, žmonių noras išsiskirti ir demonstruoti statusą išliks,” – teigia transporto ateities ekspertas Rolandas Bruzgis. „Galbūt keisis tik forma – vietoj fizinių numerių lentelių turėsime skaitmeninius ekranus ar hologramas, bet numerių kombinacijų vertė išliks.”
Tuo tarpu „Regitra” svarsto galimybę įvesti naujus numerių formatus, kurie patenkintų augančią paklausą ir kartu užtikrintų didesnį pasirinkimą.
Ar investuotumėte kelis tūkstančius eurų į išskirtinį valstybinį numerį? Atsakymas priklauso nuo jūsų požiūrio į statuso simbolius ir, žinoma, piniginės storio.